Sunday, April 12, 2009

Sekilas jaulah Summer-Easter

Jaulah Summer:

link video: http://www.youtube.com/watch?v=cu-86KnuclA

5 Tempat istimewa:

1.Cordova
2.Kobe
3.Sao Paolo
4.Xin Jiang
5.Kazan

Jaulah Easter:


10 Ciri Individu Muslim:


1. Salimul Aqidah, Bersih Akidahnya dari sesuatu hal yang mendekatkan dan menjerumuskan dirinya dari syirik.

2. Sahihul Ibadah, Benar Ibadahnya menurut AlQur'an dan Assunnah serta terjauh dari segala Bid'ah yang dapat menyesatkannya.

3. Matinul Khuluq, Mulia Akhlaknya sehingga dapat menunjukkan sebuah keperibadian yang menawan dan dapat meyakinkan kepada semua orang bahwa Islam adalah rahmat bagi seluruh alam (Rahmatan Lil Alamin).

4. Qowiyul Jismi, Kuat Tubuh Badannya sehingga dapat mengatur segala kepentingan bagi jasmaninya yang merupakan amanah dari Allah SWT.

5. Mutsaqoful Fikri, Luas berfikirnya sehingga dia mampu memahami segala ilmu pengetahuan serta perkembangan yang terjadi disekitarnya.

6. Qodirun 'alal Kasbi, Mampu berusaha sehingga menjadikannya berdikari dan tidak bergantung kepada orang lain.

7. Mujahidun linafsihi, Bersungguh sungguh dalam jiwanya sehingga menjadikannya seseorang yang dapat menangkis segala pujukan nafsu yang jahat dan menyegerakan perbuatan kebaikan.

8. Haritsun 'ala waqtihi, Efisien dalam waktunya sehingga menjadikan seorang yang tidak mensia-siakan waktu untuk melakukan kebaikan, kerana waktu yang kita gunakan selama hidup ini akan dipertanggungjawabkan dihadapan Allah SWT.

9. Munadzam Fii Su'unihi, Tersusun urusannya sehingga menjadikan kehidupannya teratur dalam segala hal yang menjadi tanggung jawab dan amanahnya. Dapat menyelesaikan semua masalahnya dengan baik dengan cara yang baik.

10. Naafi'un Li Ghairihi, Bermanfaat bagi orang lain, sehingga menjadikannya seseorang yang bermanfaat. Keberadaannya akan menjadi sebuah kebahagiaan bagi orang lain dan Ketiadaannya akan menjadikan kerinduan pada orang lain.

Kenapa perlu ciri2 ini?...

'Wajib ke atas setiap muslim memulakan dengan memperbaiki dirinya, kesempurnaan itu dapat dilihat bila ia telah dapat memiliki beberapa perkara yang meletakkan ia di peringkat tertentu yang menjadikan ia mampu untuk memikul tanggungjawab amal Islami' (Imam Besar Assyahid Hassan Al Banna)

Rasullullah pernah meningalkan pesanan berbunyi:Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan.


link video: http://www.youtube.com/watch?v=d_ZuzYnPU_E

Moga segala urusan kita diRedhaiNya...

Waallahu'alam..

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."
(Surah Al-Ahzab:71)

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!
Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
(Surah As-Saff, Ayat 2-3)

Orang akan rosak kecuali yang berilmu. Orang yang berilmu akan rosak kecuali orang yang beramal/bekerja. Orang yang beramal/bekerja pun akan rosak kecuali orang yang ikhlas.
(Al-Ghazali)

No comments: