Thursday, April 9, 2009

Erti Sebuah Penghargaan

Hargailah semasa ia ada

Kebiasaan…kita selalu terlupa apa yg kita ada, kita sering mencari dan mengejar sesuatu yg bukan hak milik mutlak kita…

Tiada apa pada penghargaan pabila sebuah pengorbanan dr orang yang menghargai dan menyayangi kita tidak dapat dilihat dan kita hargai….

Jangan jd Manusia yang ‘murah’ harga diri, tiada jati, hilang budi pekerti, yang tak tahu nak menilai, yang tak reti nak ucap terima kasih, malah menghina dan mengutuk orang yg telah suatu masa dahulu yang menjadi peneman jatuh bangunnya hidup…

Ingat..peluang akan datang hanya sekali………

Lebih2 lagi HIDAYAH yg Allah beri..

Ianya akan mengetuk pintu hati kita hanya sekali, terpulang pada kita utk menerima..atau buat2 tidak tahu dan tidak dengar atau langsung mengundur diri..

Belajar2 lah menghargai segala yang diberi..

Andai seseorang itu telah peroleh kefahaman ISLAM..tiada perkataan PATAH BALIK, REVERSE mahupun TURNING BACK...

Perjuangan tetap perlu diteruskan..

Andai tersalah langkah..ketahuilah sesungguhnya Allah Maha Pengampun Lagi MAha Penyayang..Maka segeralah kita bertaubat...Kembalilah kepada fitrah..

Andai kita terlalai tentang hakikat ukhwah yang sebenar dan halal..telah Allah tunjukkan:

Orang-orang beriman (mukmin) itu sesungguhnya bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat. (QS. Al-Hujurat 49 : 10)

Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara dan kamu telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk. (QS. Ali Imran 3 : 103)

Orang mukmin dengan mukmin lainnya seperti sebuah bangunan yang sebagian menguatkan bagian yang lain (Al-Hadits)

Perumpamaan orang-orang yang beriman (mukmin) dalah hal kasih sayang dan rahmat bagi mereka bagaikan satu badan, apabila satu anggota menderita maka menjalarlah penderitaan itu keseluruh badan hingga dak bisa tidur (gelisah) dan panas (HR. Ahmad Muslim)

Tidak sempurna iman seseorang di antaramu sehingga mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya sendiri(HR Bukhari dan Muslim).

Ketahuilah;

CinTa Tidak mengHaLaLkan SesuAtu yaNg DiHaRamKan…

Jika ItU BerLaku, Ini BUKAN CinTa…

ItU NAfSu….

Maka....hargailah setiap apa yg dimiliki...syukurilah sebelum berlalunya ia tanpa disedari..

No comments: