Monday, May 7, 2012

Semut Hilang Arah

kau pernah kacau semut?

Suka!. aku saja dengki bila tengok dorang jalan2 dalam barisan. ikut barisan dia. Tengok2 rupanya 'ngap' coklat aku. tapi takpe je. Sian dorang lapar.

amboi mulia sungguh. cuba tengok. bila kite alih perhatian barisan2 semut tadi tu. semua lari tunggang langgang. tapi tak lama pastu dia boleh masuk barisan balik. ada satu masa tu. jauh sekor semut ni pergi. tapi dia boleh cari kawan2 dia semula.

La, mesti lah kau belajar.sesungut dia yang kecik tu. kan macam antena astro. pandai la diorang cari.


ye. ye. betul tu. betul sangat. kau tahu tak. semut pun Allah ciptakan sesungut tuk pegi pangkal jalan. kau rasa. takkan lah Allah tak adil pulak kat kite tak ciptakan kite sesungut.

em. entahlah. aku pun pernah terfikir. Allah kan ciptakan kite. kadang2 aku selalu je sedih dengan apa yang berlaku tapi aku selalu tak tahu nak buat apa. selalu 'blame' langkah aku yang tersilap.

eh. janganlah camtu. Allah dah bagi yang terbaik kat kite. kau nak tahu. sesungut kite special sikit. untuk bezakan kita dengan binatang. kau nak tahu sesungut kite ape?

ha. ape? kau ni maen teka teki pulak ngan aku.

sesungut kite. imanlah. yang terletak dihati. kau tahu kenapa bila kite sedih ke, kita lost ke, kite kecewa ke, kite macam tercari-cari pengubat hati. itulah petanda sesungut kite. petanda iman kite. tapi Allah sangat adil. Dia beri kite pilihan untuk sesungut kite tu. ada orang pilih cara kembali dengan pergi tengok wayang, have fun, arak. tapi makin jauhlah dia. macam semut yang sekor cari gula tak jumpa jalan balik. memang seronok dapat gula.em, ada orang pula pilih untuk kembali pada jalan tuhan. barisan orang2 beriman. macam firman Allah, 'dan berpegang teguhlah kamu dengan tali Allah'. memanglah tak nampak tali Allah tu. tapi hakikatnya if kita tak pegang, jauhlah dari barisan, kita akan buat sesuka hati kita je.

em, make sense jugak eh ape kau cakap tu. walaupun aku pening sikit. tapi kan. macammane nak ubat hati yang terluka nih. aku tahu aku banyak dosa.

kau pernah dengar lagu obat hati?.

entahla.

ha. jom dengar sat...takpe bro. sikit2 kita kenal Tuhan. lama2 insyaAllah capai ketenangan hakiki tu. yang penting kita tak lepas tali.

okay.thanks lah. kau ni macam tahu2 je hati aku tengah patah. ha mana lagu tu?





No comments: