Thursday, May 7, 2009

Graf Kehidupan atau Keimanan?

Suka.Duka.MySpace

Memang kehidupan ini ada turun naiknya. Adakala kita dibawah, adakala kita diatas.

Itulah Kehidupan...

Yang pada dasarnya dikaitkan dgn keimanan...


Kesedihan

Jangan biarkan ia berlarutan. Cukuplah untuk berduka selama 3 hari. Kerna duka yang lama akan melemahkan jiwa. Bila sedih, teliti semula hubungan dengan Allah. Mungkin kita sdg melebihkan hubungan kita dgn makhluknya yg lain: study, asiment, manusia, makanan, party?.

Jika manusia yg menyedihkan anda, ingatlah bahawa mereka juga makhluk ciptaanNya. Allah sedang menguji iman kita, samaada kita mampu menjadi seorang yang tabah atau tidak dalam menempuh jalan dakwah ini. Baru je kenalan kita yang menyedihkan kita, belum lagi manusia2 yang terdinding utk melihat islam.

Tiadalah tempat bergantung dan mengadu melainkan hanya pada Allah.

Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) Dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan Sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang Yang khusyuk; (Iaitu) mereka Yang percaya Dengan yakin Bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka, dan Bahawa mereka akan kembali kepadaNya.
[Al-Quran: 2:45-46]


Kegembiraan

Adilkah kita jika hanya meminta padaNya dikala susah sahaja?.Kita selalu pertikaikan musibah yang diberi: tempat belajar tak best, makanan tak sedap, jauh nak jalan, itu susah, ini susah, langsung tidak kita perhatikan nikmatnya.

Perhatikanlah setiap sebab sesuatu kejadian itu berlaku. Carilah hikmahnya.

"Dan sesungguhnya kami telah menetapkan kamu (memberi kuasa) dibumi, dan kami jadikan untuk kamu padanya berbagai jalan penghidupan supaya kamu bersyukur, tetapi amatlah sedikit kamu bersyukur".[7:10]



Bersyukur

cara2 bersyukur diketegorikan dlm 3 bahagian:

1. Niat
-Jiwailah setiap nikmat yang diberi oleh Allah, utk siapa dan kerana apa.

2. Lafaz
-Ucaplah Alhamdulillah (dgn niat, bukan sekadar ucap tp merungut dlm hati)

3. Perbuatan
-Bersedekah, sujud syukur, berusaha melakukan kebaikan

Sesungguhnya nikmat paling besar yang kita ada sekarang ialah nikmat iman dan islam. Alhamdulilah Allah membukakan hati kita untuk menerima hidayahNya...

Keampunan Allah

[39:53] Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Sedangkan Allah Maha Pengampun, inikan kita sebagai hambaNya. Namun, keampunan ini tidaklah boleh dipermainkan. Hanya kerna kita tahu Allah Maha Pengampun, kita melengah-lengahkan taubat kita. Yakinkah kita akan esok masih ada?.

Jangan hanya berangan-angan terhadap Allah. Perasan akan Allah memaafkan segala dosa kita tanpa kita memohon kepadaNya.


~Mode:Bagaimana iman aku hari ini?~MySpace



Wallahua'lam....

"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun"
(Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."
(Surah Al-Ahzab:71)

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!
Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.
(Surah As-Saff, Ayat 2-3)

Orang akan rosak kecuali yang berilmu. Orang yang berilmu akan rosak kecuali orang yang beramal/bekerja. Orang yang beramal/bekerja pun akan rosak kecuali orang yang ikhlas.
(Al-Ghazali)

No comments: