Friday, January 20, 2012

emo itu bergaya vs skema itu sunnah?

hensem lah tu rambut macam pokok getah kena toreh, setahu aku  nabi tak kasi potong rambut berfesyen. lagi-lagi ikut budaya bukan islam. dah macam ubah ciptaan Allah.



eleh, bukan aku tak solat pun rambut macam ni.




yela, memang lah kau solat tapi penampilan yang dilarang nabi kan macam pelik orang bukan islam tengok, style dah macam sama ngan dorang, tapi solat, nanti orang lain ingat boleh buat fesyen macam tu. lagipun kau kan contoh masyarakat sebab pegi masjid.

eh, kau ni cakap macam aku buat dosa besar pulak, pegi lah ceramah kat orang yang tak solat tu.

aku bukan apa, kawan baik, nasihatlah, lagipun daripada kau ambil islam separuh-separuh, baik kau terus ambil islam sepenuhnya atau buang islam sepenuhnya. nanti kelabu, lagi keliru.

kesitu pulak dia. aku tahu lah apa aku buat, aku kan sekolah agama dulu, walaupun rambut aku macam ni HATI aku baik tau! Dont Judge A book by its cover la bro. cuba tengok remaja-remaja kat luar tu, nampak je 'appearance' dorang macam emo, punk and rock gitu, baju ganaz-ganaz tapi dorang solat, jemaah lagi sebelah aku.

oh, kiranya hati dan penampilan asing-asing lah ni. hmm. tapi kan, macammana kita tengah bancuh air kopi dalam jug, then kita hidangkan kat tetamu, alih-alih masa tuang, keluar air teh.

merepek ke apa kau ni, takkan lah buat air kopi tuang jadi air teh. sihir ke?

eh, tadi kau kata hati ngan penampilan asing-asing, tak mustahillah boleh jadi camtu. hati kita bancuh jadi beriman, tapi appearance jadi kebaratan, ewah pantun gitu.

ah sudahlah. kalau kau tak suka rambut aku camni. fine. aku pakai songkok tutup rambut pegi masjid. puas hati.

la. aku sayang kau tau. nak masuk syurga sama-sama. nanti aku silap. kau la pulak tegur aku. dah dah. jomlah kita perbaiki dan tingkatkan mutu solat kita, moga Allah bantu perbuatan, akhlak dan penampilan kita jadi penyerlahan iman di hati.

pft.


nota kaki:

"Diriwayatkan daripada Ibnu Umar r.a, sesungguhnya Nabi Muhammad s.a.w pernah melihat seorang kanak-kanak yang telah dicukur sebahagian rambutnya dan sebahagian yang lain dibiarkannya. Lalu baginda melarang mereka dari berbuat sedemikian sambil bersabda: "Cukurlah semuanya atau biarkanlah semuanya." (Hadis riwayat Abu Daud)."

No comments: