Sunday, January 22, 2012

Anda dijangkiti Sindrom Aku Tak Kesah?

Aku memang perangai macam ni pun. Ada aku kesah?

Kau sebok buat ape?

Suka hati aku lah nak buat macam mane?

Eh, kubur kan lain2. Yang penting aku tak kacau hidup orang lain.

erkkkkkk.but this kind of situation is normal aint


-----------------------------------------------------

Ada satu kesah dalam sirah islam (ini sejarah kita) ni masa hampir kejatuhan khalifah,

ada sorang gabenor ni tanya pada khalifah ni.

ya khalifah, ape dah jadi umat islam kat tempat ni, ramai, tapi tak ikut islam,

dia pun send lah surat tu. masa tu pakai surat tapi laju lah.

then khalifah tu pun reply. pendek je.

gabenor tu pun buka surat tu.

terkejut tambah tak faham dia bila khalifah tu cuma reply.

"Bukan urusan aku"

cuba bayangkan kita kasi surat tanya guru besar kita. "apa jadi anak2 murid kita ni"

then dia reply "not my job".

lah abes tu dia jadi guru besar buat apa.

ok next.

sebenarnya, bukan zaman khalifah je. atau bukan zaman sekarang je dah berlaku sindrom "i dont care" ni.

kejadian ni dah berulang-ulang dari zaman nabi adam

nak citer satu-satu kang panjang sangat. dah orang jadi pening tak faham

so. masa zaman nabi saleh. kaum dia. umat dia kaum tsamud.

dorg ni suh nabi saleh turunkan mukjizat suh buktikan Allah lagi berkuasa dari matahari bulan gunung

then Allah beri bukti, unta keluar dari bukit.

dipendekkan citer, dorang tak percaya lagi yang Allah ni yang mencipta. pastu ada dua orang ni bunuh unta tu. habis mereka diazab.

Para pentafsir AlQuran menafsirkan yang mereka semua diazab bukan sebab dorang bunuh unta.

Tapi. sebab takde orang yang nak MENCEGAH orang2 yang nak bunuh unta.

kiranya orang lain yang ramai tu nampak ada dua orang nak bunuh unta. tapi suma buat donno. anggap bukan urusan dia.

kan ke sama kalau kita sibuk baek-baek sendiri. tapi orang lain kita anggap macam biarlah dorang nak jadi apa. asalkan aku ibadah suma jaga.

ish. ni baru satu contoh yg dipendekkan. ada banyak lagi.

dan sejarah berulang. cuma mungkin zaman kita tak diazab yang besar-besar sekaligus suma mati. tapi diazab kecil-kecil seperti Allah tarik nikmat dan rezeki.

bak kata angle pakai gucci : memanglah kubur lain-lain. tapi kalau kau kubur sebelah aku. bising kena azab kan tak boleh nak rehat.

ataupun bak kata pakcik albert:



ok.mungkin orang takut nak take care orang lain atau ambil kesah hal orang lain sebab takut kecewa. or takut tak dibalas dengan baek. or. buat ape sebab bukan darah daging sendiri or what so important to ambil tahu hal orang.

tengok je kesan budak kat cina mati kena lenyek yang berapa puluh orang lalu lalang tapi buat dek je.

tapi hakikat nnt kite mati. kena ada orang lain jugak mandikan jenazah kita. takkan mati2 terus tertanam sendiri. still perlukan orang lain.


nota kaki: oh bebel saje saya ni.

bukan apa. terkesima bila tadabbur (baca terjemahan) AlQuran. tak pernah jumpa balasan orang yang tak buat apa-apa.

No comments: