Wednesday, July 29, 2009

Pabila jalan itu menjadi sempit


"Ramai orang yang melalui jalan yang luas itu
Sedikit orang yang melalui jalan sempit itu"

Petikan lirik nasyid 'inteam-jangan kita lupa', sedikit sebanyak mengingatkan aku tentang liku2 jalan dakwah yang telah aku pilih ini.

Masakan, 'ibroh yang aku dapat pabila melalui jalan symond street yang makin menyempit ini pasti ada hikmahnya, moga menjadi pentarbiyyahan diriku dariNya dan utk dikongsi bersama kalian, alhamdulillah.

Disana, aku melihat, umat manusia yang melalui jalan symond street ini, mukanya tertekan, lemas dalam traffik manusia, masing2 bergerak dalam keadaan tak selesa, pantas ingin keluar ke seberang jalan, jalan tar yang lebih luas itu. Lagi2 jalan sempit ini berliku2, berlubang, banyak halangan.

Terfikir aku, sebelum ni, jalan yang 'ok' tu takde siapa peduli, semua pun bersuka ria-lenggang2 kangkung berjalan, senyum gembira untuk menuju ke destinasi masing2. Seolah2 hidup ini aman dan damai.

Lantas, terdetik di fikiran...

memang benar, bila kita memilih jalan dakwah, jalan menuju redhaNya, tidak ramai yang sanggup menahan kepayahan itu, biarpun dijanji kemenangan pada hujungnya.

Ramai yang memilih untuk kembali ke fantasi dunia, yang enak2, yang indah2 belaka, yang mana mudah untuk mendapat semua kesenangan sementara....

membuatkan aku menangis di hati, memikirkan bahawa hakikat setiap insan yang diberi pilihan, dan pilihan itu terletak pada diri masing2...

hidayah Allah itu sudah lama ada, sejauh manakah kita telah mengetuk pintu hidayah itu...utk kuat berada dijalan benar ini...

Sekilas, teringat aku kisah seorang pemuda dan Khalifah Umar:

-------------------------------------------------------------

Dizaman Khalifah Umar al-khatab r.a, satu ketika terdapat seorang pemuda sedang duduk beribadat dekat ka’bah dengan terus menerus berdoa "Ya Allah, jadikanlah saya masuk ke dalam golongan orang yang sedikit”. Tatkala Amirul mukminim Umar Ibnu Khatab r.a mendengar permohonan ini maka beliau menyapanya "hai pemuda, kenapakah anda memohon untuk dimasukkan ke dalam golongan yang sedikit ? Bukankah kesemua orang berkehendak agar masuk kedalam golongan yang terbanyak (majoriti) sebab pada umumnya golongan yang terbanyak itu mempunyai kedudukan yang lebih bermakna ”. Pemuda itu menjawab, ” Bukankah anda pernah pernah membaca di dalam Al-quran surah Sabak ayat 13, ”sedikit sekali hamba-hambaku yang bersyukur”. Maka selepas itu fahamlah akan Saidina Umar maksud doa pemuda tadi.

------------------------------------------

Moga kita termasuk golongan yang sedikit itu...insyaAllah~

"Mode: bilalah jalan kat symond street tu nak elok..:)"

No comments: