Tuesday, December 14, 2010

ibrah koc untuk wanita


Bagus dah ada koc wanita ni. Seperti melindungi hak2 wanita dari berhimpit2 dgn lelaki bukan muhrim dalam tren. lagi2 kalau ada 'pak guard' yg jaga kat depan tu sebagai langkah tak beri lelaki masuk koc wanita.

rata2 wanita yg memilih utk masuk ke koc ini. Rasa terlindung dan selamat.

awal2 dulu tampal poster bulat je, warna pink, tulis koc untuk wanita. mungkin kurang clear gambanya, boleh terima lagi kalau ada lelaki yang 'tersalah' masuk atau nak cepat sgt sampai tak perati dah koc mana dia masuk.

tapi sekarang, dah tampal poster lagi besar, poster jantina yg macam kat toilet tu plus warna pink lagi, ditambah dgn gamba2 menjelaskan siapa yg perlu duduk dalam koc wanita ni. tapi hasilnya masih ada yg berlainan jantina ter'salah' masuk koc.

Jelas sekali, dakwah melalui pamplet/poster tidak cukup dalam menyeru manusia kearah perkara yang ingin diseru. ramai yang tidak jelas mengapa perlu adakan koc wanita, mengapa perlu hormat sesama manusia, mengapa perlu adanya peraturan sebegitu.

Samalah, jika kita letak poster, jangan buat itu, jangan buat ini, Allah suruh itu, Allah suruh ini. Takkan berjalan selagi tiada DAIE/manusia itu sendiri yang membuat follow up, yang menerangkan, yang membimbing orang lain kearah perkara yang diseru, macam pak guard yang jaga koc tu.

Jangan biar dakwah kita hanya sekadar poster di dinding.

No comments: